Przegrzewanie silnika – jak temu zaradzić?

Przegrzewanie silnika

Zbyt wysokiej temperatury silnika nie można bagatelizować ponieważ ta może uszkodzić a nawet doprowadzić do zatarcia silnika. Powinno nas zaniepokoić wychylenie wskazówki temperatury na czerwone pole. Niestety, wskaźnik temperatury nie zawsze ostrzega w porę przed przegrzewaniem silnika. Zdarza się, że spod maski wydobywają się już kłęby pary, a wskazówka znajduje się pośrodku skali, czyli w normalnym położeniu. Jest to efekt problemów z układem chłodzącym np. jego zapowietrzeniem. Warto więc zapamiętać, że przegrzewaniu się silnika mogą towarzyszyć: zapach płynu chłodniczego w kabinie, a także  problemy z ogrzewaniem lub chłodzeniem w pojeździe. Od refleksu kierowcy i szybkiego wyłączenia silnika zależy czy nie ulegnie on awarii. A jeśli już jest zbyt gorący, nie można mu „pomóc”  natychmiastowym uzupełnieniem ewentualnych ubytków płynu zimną wodą. To mogłoby mieć fatalne skutki – z powodu szoku termicznego pęka głowica, a czasem nawet blok silnika.

 

Co powoduje przegrzewanie silnika? Może być zerwany pasek napędzający pompę cieczy lub wentylator albo nieszczelność w układzie chłodzenia, prowadząca do poważnego ubytku płynu. Może się także uszkodzić czujnik temperatury lub wentylator chłodnicy. Usterka może być również związana z uszkodzeniem pompy płynu. 

Co robić, gdy silnik zaczyna robić się zbyt gorący?

Głównym zadaniem kierowcy jest jak najszybciej zmniejszyć jego temperaturę. Jeśli się to uda, to:

1. Ustaw ogrzewanie i dmuchawę na maksimum.

To spowoduje, że nagrzewnica wnętrza zaczyna pełnić rolę dodatkowej chłodnicy, która odbiera nadmiar ciepła.

2. Zredukuj przełożenie.

Warto zmienić bieg na niższy, co wymusi lepszy obieg cieczy chłodzącej, ewentualnie zwiększy obroty wentylatora chłodnicy.

3. Sprawdź temperaturę.

Jeśli dwa pierwsze sposoby obniżą temperaturę silnika, można kontynuować jazdę, trzeba jednak natychmiast odwiedzić serwis, nawet jeśli problem wydaje się zażegnany.

4. Zatrzymaj auto.

Jeśli pomimo włączenia ogrzewania i zmiany biegu, temperatura rośnie, trzeba natychmiast zatrzymać samochód. Inaczej dojdzie do zagotowania się płynu chłodzącego, co może doprowadzić do zatarcia silnika.

5. Sprawdź poziom płynu.

Kiedy już silnik ostygnie, trzeba sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Uwaga! Korek zbiorniczka z płynem odkręcaj powoli, ponieważ płyn może wystrzelić niczym gejzer i poparzyć. Gdy poziom jest prawidłowy, można uruchomić silnik. Jeśli zbiorniczek wyrównawczy jest pusty, ostrożnie otwieramy go i dolewamy płyn, ewentualnie wodę (nie może być zimna). Jeśli ciecz nie wylewa się spod auta, po uzupełnieniu można uruchomić silnik i próbować dojechać do mechanika. W przypadku nieszczelności układu konieczne jest holowanie pojazdu.

Notoryczne przegrzewanie silnika skraca jego żywotność, a także podnosi zużycie paliwa i oleju silnikowego. W skrajnych przypadkach doprowadza do poważnych awarii.

 

 

przeczytaj cały artykuł "Przegrzewanie silnika – jak temu zaradzić?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki plików cookies.