Części wybieraj sprytnie

części

W przypadku nowych samochodów wybór jest prosty, należy używać wyłącznie oryginalnych części zalecanych przez producenta pojazdu. Są najlepszej jakości, a poza tym idealnie pasują do naszego pojazdu. Jeśli ich zamontowanie zlecimy w autoryzowanym serwisie, mamy dodatkowo pewność, że nie tylko będziemy cieszyć się długą i bezawaryjną eksploatacją samochodu, ale nie stracimy też gwarancji na pojazd.

Wraz z wiekiem auta pojawia się jednak chęć zaoszczędzenia. Zamiast orygianalnych części z logo producenta, kierowca może skusić się na montaż zamienników, części używanych lub regenerowanych.

Które można polecić? Zanim podejmiemy decyzję, należy pamiętać, że najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo. Trzeba też wziąć pod uwagę stosunek kosztu części do kosztu jej wymiany. Gdy mamy zapłacić sporo za usługę, nie warto montować tanich zamienników, czy części używanych, bo jeśli te dość szybko odmówią posłuszeństwa, znów będziemy zmuszeni zapłacić za kolejną część i jej wymianę.

Co to oznacza w praktyce? Części używane są dobrym rozwiązaniem, jeśli naprawa z użyciem nowych części jest dość wysoka. Przykładem są skrzynie biegów, czy silniki. Nowy silnik czy skrzynia to wydatek często przekraczający wartość kilkuletniego pojazdu. Jeśli więc usterka jest poważna i wymaga sporych nakładów finansowym, używana część może być dobrą alternatywą. Również w przypadku napraw karoserii można polecić elementy używane. O ile są w dobrym stanie, będą lepszej jakości niż tanie zamienniki.

Mechanicy czasem proponują też części regenerowane np. rozruszniki, turbiny, alternatory, czy przekładnie kierownicze. Jeśli regeneracja została przeprowadzona prawidłowo, czyli zostały wymienione wszystkie elementy, które podlegają zużyciu, np.uszczelnienia, łożyska czy elementy elektryczne, nie ma się czego bać. Gorzej gdy podczas regeneracji doszło do fuszerki. Niestety wtedy w dość krótkim czasie kierowcę czeka ponowna wizyta w warsztacie i kolejny wydatek.

Pozostają jeszcze zamienniki. Niestety dobry zamiennik kosztuje zwykle niemal tyle samo co część oryginalna. Jego zakup pozwala jednak trochę obniżyć koszt serwisu. Bez żadnego ryzyka można korzystać z klocków i tarcz hamulcowych, reflektorów czy amortyzatorów - jeśli te pochodzą od dobrych i znanych producentów. Za to szerokim łukiem należy omijać tanie produkty oferowane przez nieznane firmy. Nie ma cudów, jeśli coś jest tanie, nie ma prawa być dobre jakościowo, o czym wcześniej czy później kierowca się przekona.

Przed naprawą warto sprawdzić, czy rezygancja z oryginalnych części rzeczywiście pozwoli zaoszczędzić. Jeśli okaże się, że różnica w cenie nie jest znacząca, trzeba pamiętać, że stosowanie tanich zamienników, czy elementów używanych lub regenerawanych zawsze może nieść ze sobą ryzyko nieprzewidzinych, dodatkowych wydatków.

 

przeczytaj cały artykuł "Części wybieraj sprytnie"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki plików cookies.