Wtryskiwacze - problem Diesli

wtryskiwacze

Świetne osiągi, kultura pracy oraz czystość spalin i niskie zużycie paliwa w nowoczesnych silnikach Diesla to zasługa wtryskiwaczy, które  pracują  z ekstremalnie wysokimi ciśnieniami (nawet ponad 2000 barów). W przypadku zakupu nowego samochodu, można zapomnieć o potencjalnym problemie z układem wtryskowym. Pierwszy właściciel raczej nie osiągnie przebiegu, przy którym wtryskiwacze zaczną sprawiać jakiekolwiek problemy. W autach z solidnymi silnikami, wtryskiwacze nie powinny wymagać wymiany do przebiegu około 250 tys. km. Wynika z tego, że nawet zakup kilkuletniego pojazdu, który pokonywał rocznie 20 - 30 tys. km nie jest obarczone żadnym ryzykiem. Należy się jednak dobrze zastanowić, jeśli zamierzamy kupić pojazd ze sporym przebiegiem lub niepewną historią serwisową. Istnieje bowiem spore ryzyko, że wtryskiwacze mogą być uszkodzone.

Jak rozpoznać, że wtryskiwacze są niesprawne? Zwykle świadczy o tym utrudniony rozruch i spadek mocy silnika oraz jego dymienie na czarno. Także nierówna praca jednostki napędowej (gaśnięcie, praca nie na wszystkich cylindrach, bądź falowanie obrotów) to dla kierowcy sygnał, że wtryskiwacze mogą wymagać wymiany. Aby jednak ostatecznie potwierdzić usterkę układu wtryskowego, potrzebna jest wizyta w serwisie, gdzie fachowiec oceni stan wtryskiwaczy za pomocą testera diagnostycznego, którym można sprawdzić ciśnienie oraz tak zwane korekty wtryskiwaczy. Dodatkowe badanie to pomiar tzw. przelewów wtryskiwaczy, określający ich przecieki.

Niestety, jeśli diagnoza wykaże awarię, kierowcę czekają niemałe wydatki. Nowy wtryskiwacz kosztuje co najmniej 1000 zł za sztukę. Na szczęście dla naszych kieszeni większość wtryskiwaczy można regenerować, co pozwala obniżyć koszt naprawy układu wtryskowego zwykle o połowę, a w przypadku wyjątkowo drogich “wtrysków” nawet czterokrotnie.

Zwykle do awarii wtryskiwaczy dochodzi z powodu zużycia poszczególnych ich elementów: przepalonej cewki, przepuszczającego paliwo zaworu sterującego czy "lejącej" końcówki. Ale uwaga! Użytkownik też może mieć wpływ na pracę układu wtryskowego. Warto unikać stacji o wątpliwej renomie, na których paliwo jest trochę tańsze, ale może być kiepskiej jakości. Trzeba też pamiętać o konieczności regularnej, zgodnej z planem przeglądów wymiany filtra paliwa.

przeczytaj cały artykuł "Wtryskiwacze - problem Diesli"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki plików cookies.