Części samochodowe. Oryginał, czy zamiennik?

Części samochodowe


Rynek części samochodowych jest w tej chwili bardzo rozbudowany. Poza dostawcami podzespołów na pierwszy, fabryczny montaż, powstało także wiele firm wykonujących zamienniki oryginalnych części. Ich największą zaletą jest niska cena, często nawet o więcej niż 50 procent w stosunku do autoryzowanego serwisu. Niestety nie zawsze jakość takich elementów jest na tyle dobra, aby oszczędności w dłuższej perspektywie się opłacały. Dlatego do zakupów trzeba podejść rozsądnie

Najwyższa jakość, wysoka cena

Części sprzedawane w ASO są takie same, jakie w aucie stosuje się podczas fabrycznego montażu. Są oznaczone firmowym logo producenta samochodu. To najdroższy, ale najpewniejszy wybór. Zwłaszcza, gdy kierowca zdecyduje się na montaż w autoryzowanym serwisie, ponieważ wtedy otrzyma na usługę gwarancję. W razie problemów, znacznie łatwiej będzie wystąpić z roszczeniem do takiego serwisu, niż do małej, często kilkuosobowej firmy. ASO ma także większe możliwości wymiany wadliwej części u importera, a co istotne, bardzo często gwarancję uzależnia także od montażu części przez jej pracownika.

Bardzo dobrą alternatywą dla podzespołów fabrycznych są markowe zamienniki. Wiele z nich jest produkowanych przez te same firmy i na tych samych liniach produkcyjnych, co podzespoły fabryczne. Różnica polega w zasadzie wyłącznie na tym, że opakowanie nie jest oznaczone logotypem marki samochodu. Taką podwójną produkcję prowadzą wiodące firmy na rynku europejskim, m.in. Valeo, LUK, Bosch, SKF, TRW czy Febi.

– Na przykład Valeo produkuje bardzo szeroki asortyment, od elementów układów hamulcowych, przez pompy wodne, po pióra wycieraczek. Z kolei SKF specjalizuje się w łożyskach i rozrządach, a TRW to świetne elementy zawieszenia i hamulców – mówi Waldemar Bomba, ze sklepu motoryzacyjnego Full Car. Czy warto kupować taki części? – Tak, ale trzeba pamiętać, że poszczególni producenci specjalizują się w jednej, dwóch dziedzinach. Dlatego zawsze warto zapytać sprzedawcę o to czy na przykład klocki hamulcowe będą lepsze od Valeo czy Boscha – mówi Waldemar Bomba.

Rozrządy i łożyska od SKF mają znakomitą renomę i sprzedawcy porównują je jakością do tych, które montuje się fabrycznie. Tak samo jest z elementami układu hamulcowego od TRW. – LUK robi dobre sprzęgła, ale na przykład koła dwumasowe są ostatnio nieco gorszej jakości. Podczas gdy te na pierwszy montaż wytrzymują nawet 200 tysięcy kilometrów, zamienniki są nawet czterokrotnie mniej trwałe. Tutaj lepiej wypada według mnie Sachs, który produkuje też dobre amortyzatory – mówi Waldemar Bomba.

Bardzo szeroka jest oferta części firmowana przez markę Ruville. Sprzedawcy zwracają jednak uwagę, że nie jest to producent, ale firma pakująca podzespoły. Są one produkowane przez różne firmy, ale to zawsze górna półka. Szeroki asortyment oferuje Febi, która również jest bardzo chwalona.

 

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki plików cookies.