Fiat 500 Giardiniera – prekursor Fiata 500L

Fiat 500 Giardiniera

W latach 50. ubiegłego wieku cała Europa fascynowała się małymi, nowoczesnymi na tamte czasy samochodami. Włosi z Turynu przygotowali prawdziwą niespodziankę prezentując Fiata 500 jako następcę modelu Topolino. Mały samochód pojawił się na rynku w 1957 roku i był w stanie przewieźć 4 pasażerów oraz 50 kg bagażu.

Auto wyposażone było w umieszczoną z tyłu, dwucylindrową jednostkę napędową o pojemności 479 cm, która pozwalała rozpędzić konstrukcję ważącą zaledwie 680 kg do prędkości ponad 90 km/h. Mijały kolejne lata i Fiat prezentował coraz mocniejsze wersje modelu 500, napędzane większymi silnikami z lepszym wyposażeniem i poprawioną stylistyką.

fit 500 giardiniera

Fiat 500 Giardiniera – włoska ogrodniczka

W pewnym momencie okazało się jednak, że czterodrzwiowe nadwozie z małym bagażnikiem umieszczonym z przodu zostało już całkowicie wyeksploatowane i nie da się uczynić go bardziej praktycznym. Właśnie wtedy, w 1960 roku zaprezentowany został Fiat Giardiniera zaprojektowany przez Dantego Giacosę.

Giardiniera po włosku oznacza ogrodniczkę i jak sama nazwa wskazuje auto powstało właśnie po to żeby zaoferować większą przestrzeń ładunkową, a więc zwiększyć walory praktyczne tworząc pojazd, który w skrócie można określić jako Fiat 500 kombi będący aż o 21 cm dłuższy od pierwowzoru. Nie obyło się bez zmian mechanicznych. Wprawdzie Fiat 500 Giardiniera napędzany jest tą samą jednostką co standardowy model 500, jednak została ona obrócona w prawo, przez co konieczna była zmiana poszczególnych podzespołów np. gaźnika czy systemu chłodzenia.

 

fiat 500 giardiniera

W poszukiwaniu przestrzeni

W efekcie możliwy był montaż trzecich drzwi, które umieszczone są z tyłu i otwierają się w lewą stronę, a przy komplecie pasażerów nadal można zapakować do wnętrza bagaż o kubaturze 250 litrów. Co więcej, dwa tylne siedzenia można było złożyć i załadować towar niemal pod sam dach przez co przestrzeń ładunkowa zwiększała się nawet czterokrotnie.

Dodatkową ciekawostką, która znacznie ułatwia transport dużych przedmiotów jest dach Fiata 500 Giardiniera, który wykonany jest z materiału, a co za tym idzie można go zsunąć do tyłu. Włoska ogrodniczka była dla włoskich rolników oraz rzemieślników doskonałym środkiem transportu, pełniąc także funkcję samochodu dostawczego. Chociaż Fiat oficjalnie zakończył produkcję auta w 1967 roku, później wytwarzano ją jeszcze przez dekadę w fabryce Autobianchi.

Kiedy w 2007 roku Fiat zaprezentował oficjalnie współczesną wersję modelu 500, w głowach włoskich inżynierów od razu pojawił się pomysł żeby wokół tego auta zbudować całą rodzinę pojazdów. W 2012 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie pojawił się Fiat 500L, którego prekursorem jest właśnie Fiat 500 Giardiniera.

 

fiat 500 giardiniera

Fiat 500L –wnuczek ogrodniczki

Tym razem jednak jest to pełnowymiarowy, pięciodrzwiowy hatchback z pięcioma miejscami we wnętrzu. Wielozadaniowy bagażnik Fiata 500L pomieści 400 l bagażu i więcej , a po złożeniu oparć tylnej kanapy zmieszczą się tam ładunki o kubaturze sięgającej nawet 1300 l. Tym razem auto napędzane jest umieszczonymi z przodu jednostkami benzynowymi oraz dieslami. Te pierwsze dostępne są nawet w wersji dwucylindrowej o pojemności 0,9 l i mocy 105 KM oraz 145 Nm momentu obrotowego. Występująca w ofercie odmiana Natural Power może być także napędzana także ekologicznym gazem CNG.

Ze swojego protoplasty nowy Fiat 500L czerpie garściami, co widać chociażby po stylistyce modelu. Teraz jednak nie jest to już uniwersalny środek transportu, a miejski hatchback, który zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla całej rodziny, roztaczając wokół siebie aurę pozytywnej energii i odwołując się do wspaniałej historii włoskiej motoryzacji.

 

fiat 500

 

przeczytaj cały artykuł "Fiat 500 Giardiniera – prekursor Fiata 500L"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki plików cookies.