MultiAir – extra moc w silniku Fiata

MultiAir

Niestety, ale czasy wielkich, wspaniale brzmiących silników odeszły już do lamusa. Bolidy F1 wyposażane sa obecnie w silniki o pojemności …. 1600 cm3. Zamiast nad tym ubolewać tacy producenci samochodów jak Fiat wzięli się do roboty już wiele lat temu, kładąc podwaliny nowoczesnych technologii. Teraz wszyscy skupiają się na wydajności, gdyż to właśnie ona może być kluczem do zwycięstwa we współczesnej technologicznej wojnie na rynku motoryzacyjnym.

Technologia MultiAir – jak to działa?

Silniki benzynowe działają w bardzo prosty sposób. Do komory spalania w cylindrach trafia paliwo oraz powietrze. Oba składniki mieszają się ze sobą, a następnie za pomocą iskry wywoływana jest ich eksplozja. O sile tej eksplozji, a więc także mocy generowanej przez jednostkę decyduje wiele czynników.

W standardowych jednostkach benzynowych ilość powietrza oraz paliwa dozowana jest przez przepustnicę. W silnikach Fiata wyposażonych w technologię MultiAir odpowiadają za to bezpośrednio zawory. Teoretycznie więc w niektórych przypadkach mogą one być sterowane niezależnie od pracy wałka rozrządu.
multiair

Korzyści z technologii MultiAir

W praktyce więc technologia MultiAir całkowicie podważa istotę przepustnicy, elementu pamiętającego początki silników spalinowych. Zawory otwierają się uwzględniając ilość powietrza wpuszczonego do komory spalania, dzięki czemu jego ciśnienie może być zawsze jednakowe. Taka praca silnika powoduje znaczną poprawę momentu obrotowego i czyni jednostkę bardziej wydajną.

Silniki MultiAir uwielbiają współpracować z turbosprężarkami, efektywniej wykorzystując ich pracę. Doskonale widać to na przykładzie jednostki 1,4 TB, która oferowana była w wersjach konwencjonalnej oraz wyposażonej w technologię MultiAir.

Na jej przykładzie zaobserwować można wzrost mocy ze 114 do 125 KW, momentu obrotowego z 230 do 250 Nm przy jednoczesnym zmniejszeniu średniego spalania z 6,5 do 6,0 l paliwa na 100 km. Według badań jednostki z MultiAir są mocniejsze o 10%, mają o 15% większy moment obrotowy przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa o 10%.

MULTIAIR

Patent na zarządzanie powietrzem

Fiat jest prawdziwym przodownikiem wykorzystywania tego typu rozwiązań. Technologia MultiAir po raz pierwszy ujrzała światło dzienne w 2003 roku, kiedy to przedstawiono w pełni sprawny prototyp silnika wyposażony w ten system.

Bazował on na projekcie powstałym w Centrum Rozwoju Fiata (Centro Richerche Fiat) zrealizowanym już w 2001 roku. Po rozpoczęciu współpracy z Schaeffier Group w 2009 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano oficjalnie pierwszą jednostkę tego typu, która wkrótce po tym trafiła pod maskę najpierw Alfy Romeo MiTo a kolejno do innych modeli Grupy Fiat Chrysler jak Fiat Panda,  Fiat 500, Fiat Bravo, Alfa Romeo Giulietta czy też za oceanem do samochodu Dodge Dart.

MULTIAIR

przeczytaj cały artykuł "MultiAir – extra moc w silniku Fiata"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki plików cookies.