Szarpanie przy dodawaniu gazu – sprawdź świece

Szarpanie przy dodawaniu gazu

Zadaniem świecy zapłonowej jest tworzenie iskry, która jest niezbędna do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w jednostce napędowej. Mówiąc prościej, bez świec silnik po prostu nie będzie działał.

Świece zapłonowe stosuje się w silnikach napędzanych benzyną, gazem (LPG, CNG) czy alkoholem. Cechują się one dość dużą żywotnością.

Ile można przejechać na jednym komplecie? Zależy to od wskazań producenta naszego samochodu oraz wytwórcy świec. Często zalecanym przebiegiem, po którym trzeba dokonać wymiany, jest 30 000 km. Dostępne są świece wytrzymujące 60 000, a nawet 100 000 km (pokryte platyną). Nie zmienia to jednak faktu, że trzeba je kontrolować regularnie, chociaż raz w roku.

Jednym z objawów tego, że ze świecami nie wszystko jest w porządku, może być szarpanie przy dodawaniu gazu. Silnik reaguje tak, jakbyśmy wrzucili zbyt wysoki bieg w stosunku do naszej prędkości.

Nie można tego zignorować. Może to nas narazić na niebezpieczeństwo w trakcie jazdy. Wyobraźmy sobie sytuację, w której wyprzedzamy ciężarówkę, a motor zaczyna się "dusić". Niezbyt przyjemna perspektywa.

Zgłoszenie usterki

Oczywiście z wizytą w serwisie nie ma co zwlekać po prostu ze względów mechanicznych. Świece mogą nam wiele powiedzieć o kondycji silnika.

Świeca pokryta tłustym nalotem może wskazywać na to, że do komory spalania dostaje się zbyt dużo oleju, np. z powodu zużytych pierścieni tłokowych. Okopcenie to z kolei znak, że motor długo pracował na złej mieszance paliwowo-powietrznej. Przyczyną może być zanieczyszczony filtr powietrza.

Gdy elektrody świec są nadpalone lub stopione oznacza to, że pracują w zbyt wysokiej temperaturze. Tutaj mamy szereg możliwości: słaba jakość paliwa, awaria rozdzielacza zapłonu, a w niektórych przypadkach uszkodzenia zaworów.

Jeśli świece nie zostały wymienione w zalecanym terminie, silnemu zużyciu może ulec środkowa elektroda. To z kolei prowadzi do wspomnianego wcześniej szarpania. Następują przerwy w zapłonie i świece trzeba wymienić na nowe.

Pod fachowym okiem

Czynność tę najlepiej powierzyć fachowcom. Bez odpowiedniej wiedzy na temat mechaniki można samemu narobić szkód. Przykładowo, konsekwencją zbyt słabego dokręcenia świec może być uszkodzenie głowicy. Ponadto trzeba się zaopatrzyć m.in. w specjalny klucz do wykręcania świec, klucz dynamometryczny a czasem tzw. szczelinomierz. Taniej i szybciej będzie zdać się na pomoc zawodowców.

Należy od razu wymieniać komplet świec. W innym wypadku silnik dalej może pracować nierównomiernie. Trzeba też przestrzegać wskazań dotyczących rodzaju świec.

przeczytaj cały artykuł "Szarpanie przy dodawaniu gazu – sprawdź świece"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki plików cookies.